Listing 1 - 10 of 68 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Sus houdt niet van stilzitten. Hij wil altijd honderd dingen tegelijk doen. Zijn ouders worden er horendol van! Op een morgen kan Sus zijn bed niet uit. Aan zijn lichaam hangt een staart die aan het bed vastzit. Tegen de avond groeien er al zes uitsteeksels uit zijn lichaam. Sus lijkt wel een octopus.
Dutch literature --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Dromen --- Fiction --- Jeugdboeken --- Ziek zijn
Choose an application
In ADHD onder controle beschrijft Stanley Greenspan zijn internationaal vermaarde methode voor de behandeling van kinderen met ADHD. Greenspan ziet ADHD niet als een op zichzelf staand probleem, maar als een verzameling van symptomen die voortkomen uit sensorische, motorische en zelfregulatieproblemen. Met deze methode leer je je kind om deze problemen te overwinnen door:- de motoriek te verbeteren- handelingen en gedachten te plannen en structureren- reacties op prikkels te reguleren- te leren reflecteren- zelfvertrouwen op te bouwen- verhoudingen binnen het gezin te verbeteren- te zorgen voor een gezonde omgeving.
ADHD --- Kinderen. --- leerproblemen --- 464.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Leerproblemen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Kinderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Oudertrainingen hebben al langer hun nut bewezen in het landschap van AHDH en zijn één van de belangrijkste pijlers in de behandeling van kinderen met ADHD. De auteurs én het centrum ZitStil hebben jarenlange ervaring met het organiseren van trainingen voor ouders van kinderen met ADHD. Zij bundelden hun kennis en ervaring om de bestaande oudertraining van de dienst Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het AZ Sint-Lucas en het CGGZ Noord West-Vlaanderen te herwerken en te verrijken. De oudertraining richt zich naar ouders van kinderen uit de basisschool met een diagnose ADHD. In de training ligt het accent op psycho-educatie en het bijstellen of veranderen van opvoedingsvaardigheden van ouders, gebaseerd op leertheoretische principes en de empowermentgedachte. De belangrijkste inspiratiebronnen zijn Barkley, Patterson, Merlevede en Sanders
Choose an application
Sam zit in de klas. Iedereen moet oefeningen maken. En stilzitten. Muisstil. Sam wil liever naar buiten. Naar de vogels. Samen tikkertje spelen en achter elkaar aan zitten. Maar dat wil de juf niet. De juf wil dat Sam stilzit. Muisstil.
Educational psychology --- Dutch literature --- dromen (themawoord fictie) --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder)(themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- anders zijn --- ADHD --- prentenboeken --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Fiction --- Jeugdboeken --- Prentenboeken --- Dromen - prentenboek --- School - prentenboek --- Stilzitten - prentenboek --- Vrijheid - prentenboek
Choose an application
Nog voor de zon op is, is Wout al wakker. Hij springt uit zijn bed. Boink! Al zijn knuffeldieren springen mee. Boink, boink, boink! Er is zo veel te doen vandaag! Te veel om op te noemen. Wout heeft ADHD. Hij en zijn familie leren hier stilletjesaan mee omgaan.
Dutch literature --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder)(themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- ADHD --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Prentenboeken --- ADHD. --- Patiëntenvoorlichting. --- Kleuters. --- 464.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Leeuwen ; verhalen --- Prentenboeken ; verhalend --- Kinderen met concentratieproblemen
Choose an application
Het boek ADHD bij vrouwen is geschreven door specialisten op het gebied van ADHD en staat onder redactie van Quinn en Nadeau. Dat maakt het tot een onmisbare informatiebron voor iedereen die, al dan niet beroepsmatig, geïnteresseerd is in het gebied van ADHD bij volwassenen. Er komen onderwerpen aan bod die zeer specifiek zijn voor vrouwen en die voorheen nog weinig aandacht hebben gekregen. Zo bepleiten sommige auteurs dat het noodzakelijk is om de diagnostische criteria van de DSM-IV met het oog op sekseverschillen te herzien en gaan anderen in op de grote invloed van hormonen op vrouwen met ADHD. Daarnaast komt onder andere het gebruik van medicijnen tijdens de zwangerschap aan de orde en wordt uitgebreid ingegaan op comorbide aandoeningen die ADHD bij vrouwen vaak maskeren. In dit boek wordt ook een gestructureerde vragenlijst beschreven, de Self Assessment Symptom Inventory voor vrouwen (SASI). Dit instrument stelt therapeuten in staat om belangrijke seksespecifieke aspecten te onderscheiden die van belang zijn voor de diagnose.
#KVHB:ADHD --- #KVHB:Vrouwen --- 469 --- ADHD --- depressie --- eetstoornissen --- gender --- leerstoornissen --- sekseverschillen --- slaapstoornissen --- stemmingsstoornissen --- vrouwen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 376.41 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Seksespecifieke hulpverlening --- Vrouwen --- Overige onderwerpen (linkshandigen, ADHD)
Choose an application
Dit doe-boek is speciaal geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar, die een klasgenoot, vriendje, vriendinnetje, broertje of zusje hebben met ADHD. De opzet van het boek komt overeen met andere boeken in deze reeks. Toegankelijke lesstof wordt afgewisseld met oefeningen, waarbij de lezer op een speelse manier inzicht krijgt in hoe de wereld voor kinderen met ADHD in elkaar zit, en leert rekening met hen te houden. Net als bij de andere boeken is een gratis gids met lesideeën te downloaden via de site van de uitgeverij.
Orthopedagogics --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- 464 --- ADHD --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 464.3 --- 469 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- 092974.jpg --- ADHD ; kinderen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Overige onderwerpen (linkshandigen, ADHD)
Choose an application
Omdat Zeno druk is en snel afgeleid, gaat hij naar de psychologe en krijgt hij medicijnen die heel goed helpen. Prentenboek met grote, kleurige illustraties in collagetechniek over ADHD. Vanaf ca. 6 jaar.Tanja Maes, 22 januari 2015Zeno slingert van boom naar boom in het regenwoud. Hij wankelt even en belandt bijna in de muil van een krokodil. Maar wat krijgen we nu? Wat doet de juf daar in de bosjes? Juf Roos vraagt of Zeno geen sommen moet maken in plaats van boven op zijn bank te staan. Zeno had zich even laten meeslepen door zijn fantasie. Hij doet zijn best om zich te concentreren op zijn sommen. Maar die cijfertjes op zijn blad worden allemaal aapjes en lopen weg ? Mama en papa maken zich wat zorgen. Juf Roos komt met hen praten. Zeno gaat naar de psychiater. Daar wordt gezegd dat hij ADHD heeft. De dokter geeft hem pilletjes en vanaf nu gaat Zeno elke week naar Lies de psychologe. Zij legt uit waarom hij zo snel afgeleid is: elk kind heeft een zeefje in zijn hoofd. Daar kunnen alleen maar de belangrijke dingen doorheen. Maar bij Zeno werkt dat zeefje niet zo goed. Toch gaat het langzaamaan beter met Zeno en hij draagt daar zelf uiteraard de vruchten van! Dit boekje is bedoeld om het thema ADHD voor jonge kinderen bespreekbaar te maken. Het wil een hulpmiddel zijn voor ouders, leerkrachten en hulpverleners. Het vertelt episodes uit het leven van Zeno, een kind met ADHD. Het vertelt hoe klas en jungle voor Zeno vergelijkbaar zijn, hoe cijfers aapjes worden, hoe Zeno leert om prikkels te ?zeven? ? Het maakt ADHD bespreekbaar en inleefbaar. De illustraties passen heel goed bij het thema: de wanorde, het chaotische en impulsieve komt er goed in tot uiting. Het boek kwam tot stand in samenwerking met het Centrum ZitStil. De andere boekjes in deze reeks, ?Een zoen voor Zeno? en ?Kijk, Zeno biept!?, behandelen andere thema?s die soms moeilijk bespreekbaar zijn, zoals dyslexie en bedplassen.22 januari 2015© Pluizer26http://www.pluizer.be
Dutch literature --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder)(themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- ADHD --- Schoolleven --- Zorgverbreding --- Kleuteronderwijs --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Prentenboeken --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Fiction --- Jeugdboeken --- ADHD ; verhalen --- Prentenboeken ; verhalend --- Prentenboek 5+ --- prentenboeken --- schoolleven --- Diversiteit --- Inclusie --- Orthopedagogics
Choose an application
Het 'Handboek hoogbegaafdheid' biedt een compleet overzicht van ontwikkelingen op het gebied van hoogbegaafdheid en geeft daarbij een beeld van de verscheidenheid aan visies. Elf deskundigen op het gebied van begaafdheid en onderwijs schreven elk vanuit hun eigen invalshoek en expertise een of meerdere hoofdstukken voor dit handboek. Zo ontstonden vijftien hoofdstukken die onderverdeeld zijn in drie delen. In deel een staat het herkennen van begaafdheid en een oplossingsgerichte benadering van eventuele problemen centraal. Het tweede deel is gericht op de begeleiding van de begaafde leerling. Onderwerpen als compacten, verrijken, slimme kleuters en verrijkingsklassen komen aan de orde. De hoofdstukken zijn erop gericht om zo snel mogelijk in de eigen groep of in de eigen school aan de slag te kunnen. Het derde en laatste deel van dit handboek heeft als thema ?begaafd en bijzonder? meegekregen. In dit deel is ruim aandacht voor problematiek als dyslexie, onderpresteren, werkhouding- en aandachtproblemen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het 'Handboek hoogbegaafdheid' is bedoeld voor iedereen die werkzaam is in het onderwijs of in een daaraan gelieerde instelling en vanuit professioneel oogpunt meer kennis over hoogbegaafdheid wil verwerven.
Hoogbegaafdheid. --- basisonderwijs --- opvoeders --- hoogbegaafdheid --- Educational psychology --- 462.1 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Autismespectrumstoornissen --- Differentiatie --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Hoogbegaafde kinderen --- Kleuters --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Hoogbegaafdheid --- Oplossingsgericht werken --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Leerproblemen --- Leerprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
De inflatie van het begrip ADHD en de als een soort 'volksziekte' overkomende ADHD-epidemie vormden voor de auteur (historicus) de aanleiding eens grondig na te denken over de geschiedenis van (voorlopers van) ADHD. Het plaatsen van het fenomeen in een breder tijdskader heeft het enorme voordeel dat de vormen van ADHD maatschappijhistorisch ingekaderd kunnen worden. Het uiterst lezenswaardige, het fenomeen ADHD op aangename wijze relativerende boek is onderverdeeld in vier periodes: 'Moreel-ethisch defect en zenuwachtig (ca. 1890-1930)', 'Ongedurig en nerveus (ca. 1930-1960)', 'MBD (ca. 1960-1985)' en 'ADHD (ca. 1985-2010)'. In een apart hoofdstuk worden verklaringen voor de ADHD-epidemie gezocht en interessante vraagstellingen opgeworpen. Zeer laagdrempelige schrijfstijl. Bevat onder meer eindnoten en een bronnen- en literatuurlijst. Dit actuele en belangwekkende boek is geschikt voor een ieder die geïnteresseerd is in het fenomeen ADHD. © NBD Biblion
ADHD. --- PBIB --- ADHD --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 464 --- Hyperactief --- Stoornissen --- Leer- en gedragsproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- Kinderen met leerproblemen --- Geschiedenis --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Listing 1 - 10 of 68 | << page >> |
Sort by
|